Het begeleiden van je kind met zijn (of haar natuurlijk) schoolwerk blijft een lastige taak. Als ouder stel je je schaarse vrije avonden beschikbaar om je kind (vaak ook nog op het allerlaatste moment) te helpen met het maken van een planning of een samenvatting. Meestal wordt de avond afgesloten met het overhoren van de lesstof. En als blijkt dat de lesstof tijdens de overhoring er toch niet goed inzit, wordt de avond vol negatieve emoties afgesloten.
En de leerling wil het liefst zelfstandig, op zijn eigen manier, met zijn schoolwerk bezig zijn. Op zich niks mis mee maar als hij na verloop van tijd ontdekt dat zijn eigen manier niet werkt óf dat hij eigenlijk geen idee heeft wat zijn beste manier is om te leren dan wordt het tijd voor onze training Studievaardigheden.
Onder de noemer ‘vreemde ogen dwingen’ gaan we graag samen met jouw kind aan de slag.
De training bestaat uit vijf bijeenkomsten waarin we jouw kind inzichten geven in zijn mindset, motivatie, concentratie en hoe hij deze kan verbeteren. Ze ontdekken welke manier van plannen en leren het beste bij hem of haar past. Naast de fysieke lessen op onze trainingslocatie in Terneuzen krijgen ze ook toegang tot de online leeromgeving van SLiM leren leren & plannen.
Het doel van deze training is dat jouw kind, door alle inzichten en kennis die hij over zichzelf en zijn leerproces heeft gekregen, vol vertrouwen zelfstandig aan de slag kan.
Schrijf je puber in voor de training Studievaardigheden en de eerste stap is gezet.
Wat houdt de training in?
De training Studievaardigheden werkt met het online programma SLiM Leren Leren en Plannen (Snel, Leuker en Makkelijker). In deze training komen alle vaardigheden aan bod die nodig zijn om te kunnen leren: plannen, doelen stellen, mindset, motivatie, discipline, concentratie en leerstrategieën.
In de online leeromgeving staan video’s, checklisten, stappenplannen en opdrachten over de volgende onderwerpen.
- beginsituatie, leervoorwaarden en huiswerkplek
- mindset & doelen stellen
- plannen
- leerstrategieën
- actief leren & samenvatten
- mindmappen & woordjes leren
- concentratie & discipline
- hoe gaat het?
- leren voor een toets
- na de toets
- toepassen
- doelen evalueren & hoe verder?
Naast het online programma omvat de training ook 5 fysieke lessen waarin we dieper op deze onderwerpen ingaan. De duur van elke les is ongeveer anderhalf uur. Omdat we hebben gemerkt dat leerlingen veel van leeftijdsgenoten kunnen leren door ervaringen uit te wisselen en tips te delen geven we de training bij voorkeur in kleine groepjes van maximaal 4 leerlingen waarbij persoonlijke aandacht voorop staat.
De investering voor de training is € 332,50 p.p.
Online programma SLiM Leren Leren en plannen 1 jaar onbeperkt toegang tot het programma 5 keer 60 minuten training
Wat leert jouw kind tijdens de training?
- verschillende manieren om te leren en te plannen.
- doelen stellen en een plan maken om het doel te bereiken.
- inzicht in zijn/haar eigen studiegedrag.
- zelf keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen voor zijn/haar gedrag.
- wat nodig is om zich beter te kunnen concentreren en door te zetten.
- om hulp durven vragen.
- inzicht in zijn/haar eigen talenten.
- het maken van een planning.
Het resultaat van de training
Je puber kan zichzelf motiveren ook als hij ‘geen zin’ heeft, hij start op tijd met zijn huiswerk, hij neemt zijn verantwoordelijkheid voor school, heeft meer zelfvertrouwen, is zelfstandiger, weet welke manier van leren bij hem past en haalt de cijfers die passen bij zijn niveau.
Kortom: de rust keert terug en het is weer gezellig in huis!
Loop je te dubben of de training wel of niet iets voor je puber is? Kom langs voor een gratis kennismakingsgesprek. Dan bespreken we wat er mogelijk is.
Om je een idee te geven van de grote impact van het programma…..
De grootste verandering zit ‘m in een verandering van denken die tijdens het programma ontstaat.
De volgende uitspraken deden leerlingen na de training (en ze zeiden dit niet alleen, ze deden het ook ;)):
- Ik heb nog steeds geen zin om huiswerk te maken, maar nu doe ik het gewoon. Daardoor houd ik meer tijd over voor andere dingen.
- Ik kan maar beter meteen beginnen, dan ben ik klaar.
- Ik kan het wel.
- Het lukt me zelf wel.
- De volgende keer ga ik het anders doen. Ik ga …. doen.
- Ik heb meer overzicht door het plannen, het is veel rustiger in mijn hoofd.
- Het gaat goed met me. Ik zit veel beter in mijn vel.
Veel gestelde vragen
Hoe vertel ik dit mijn puber?
Je bent zelf heel enthousiast en wilt het liefste dat je puber morgen start. Alleen is nu de grote vraag: hoe krijg je je puber zover dat hij dat ook wil. Waarschijnlijk staat deze training niet echt op zijn verlanglijstje….
- Je kunt hem natuurlijk dwingen. Hij moet al zoveel van je, dus dit kan er ook wel bij. In het meest gunstige geval doet hij het dan omdat het van jou moet. Grote vraag is dan of hij wel bereid is om actief mee te doen en er iets van op te steken of juist zijn hakken nog verder in het zand zet.
- Je kunt zeggen dat je een training hebt gezien die echt wat voor hem is. En je laat de keuze aan hem. Grote kans dat hij nee zegt.
- Of je kunt met hem bespreken wat de training hem oplevert (deze laatste optie heeft duidelijk onze voorkeur…).
We kunnen hier een heel verhaal ophangen over persoonlijke ontwikkeling, snappen hoe zijn hersenen werken, weten waar hij wel of geen invloed op heeft, enzovoort. Maar dat zal hem waarschijnlijk niet over de streep trekken.
Het vooruitzicht waar hij hoogstwaarschijnlijk wel blij van wordt: thuis geen (of minder) gezeur over school!