“Zo! Ik heb hier vandaag al 3 uur geleerd hè! Zolang heb ik thuis dus nog nóóit geleerd!” Vol trots raapt hij zijn aantekeningen en boeken bij elkaar en stopt ze in zijn tas. Is dit dezelfde jongen die tijdens ons eerste gesprek aangaf dat hij school écht stom vindt? Die al 5 jaar niks gedaan had voor school omdat hij het zo saai vindt? Dezelfde jongen die nu zo trots is op zichzelf en ogenschijnlijk met plezier bij ons komt studeren? Wat een metamorfose!
Ik moet toegeven dat het eerste gesprek op initiatief van zijn vader was. Vader en zoon komen binnen en hij introduceert zijn zoon met de woorden ‘het is een brave jongen maar thuis doet hij helemaal niks voor zijn examens. Ik ben de ruzies hierover zo beu! Kunnen jullie wat voor hem betekenen?” Duidelijk een betrokken vader die het beste voor zijn zoon wil. Naast hem staat een 16 jarige puber met een brede glimlach op zijn gezicht. Vanuit mijn overtuiging dat elk kind gemotiveerd is, kunnen wij zeker iets voor hem betekenen. ‘Toevallig’ belde 2 dagen voor dit gesprek een vriendin die vertelde dat ze op haar werk mooie tafels en stoelen voor weinig geld verkochten of het iets voor onze trainingslocatie was. Dezelfde dag reden we met afgeladen auto’s van haar werk naar onze trainingslocatie. Het was een kwestie van even schoonmaken en dan waren ze klaar voor gebruik. Ook bij mij ontstaat een glimlach op mijn gezicht, echt helemaal niks is toeval in het leven! Natuurlijk gaan we deze jongen naar zijn examens begeleiden!
Hij vertelt, met dezelfde glimlach op zijn gezicht, dat hij over 2 weken eindexamens heeft en geeft stellig aan dat hij perse wil slagen. Hij wil namelijk niet nóg langer op deze school blijven én hij weet precies welke vervolgopleiding hij wil gaan volgen. Met dat doel voor ogen gaan we de uitdaging vol vertrouwen samen aan. Twee weken lang stapt hij elke dag vrolijk ons pand binnen. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat zodra je een realistisch en korte termijn doel hebt je veel gemotiveerder bent om aan de slag te gaan. Daarom starten wij tijdens de ‘Leren leren’ training altijd met het stellen van doelen. Wat willen ze bereiken het komende (school-)jaar en als tussendoel ‘waar willen ze staan over drie maanden’. Alleen al door na te denken over hun doel en de kwaliteiten die ze daarvoor in gaan zetten wakkert hun enthousiasme aan. Wij vinden het vooral mooi om te zien dat ze hun kwaliteiten (weer) gaan ontdekken in een tijd waarin ze zo vaak aangesproken worden op hun onvoldoendes en/of demotiverende houding. Ons voordeel is dat wij hierin een andere rol hebben dan de ouders, daardoor krijgen wij de kinderen vaak wel in beweging. Op een interactieve manier, want uiteindelijk moeten zij het gaan doen, geven we ze handvatten voor manieren van leren en ervaren ze hoe belangrijk het maken van een realistische planning is.
Voor deze jongen is de tijd te kort om alle vaardigheden te leren. Voor hem is het bieden van een goede studieruimte op dit moment het belangrijkste. Voor ons is dit de eerste kennismaking met deze intensieve vorm van studiebegeleiding. Gesteund door onze opgebouwde kennis en ervaring stappen we wonderbaarlijk snel in deze begeleidende rol. Het scheelt natuurlijk enorm dat hij elke ochtend weliswaar slaperig maar met een brede glimlach binnenstapt. We starten de dag met het doornemen van de planning en bespreken de manier waarop hij de examenstof gaat leren. Hij verbaast zich aan het einde van elke dag over het aantal uren dat hij heeft gestudeerd en dat hij zelfs de lesstof op flashcards uitgeschreven heeft. Oké, daar laat hij al wat mooie kwaliteiten van zichzelf zien. Na enige aarzeling ervaart hij ons compliment over de kwaliteiten die hij hier inzet: doorzettingsvermogen, motivatie, afspraken nakomen, open staan voor nieuwe manieren van leren, enthousiast, trots op zichzelf zijn.
Het einde van de examens nadert, zijn vermoeidheid neemt toe maar zijn enthousiaste aanwezigheid blijft. Intussen zijn wij ervan overtuigd dat deze vorm van begeleiding ons erg bevalt. Het is intensief maar geeft zoveel voldoening en energie!
En hoe mooi is het dan dat op de dag van de examenuitslag een hele trotse vader even ons pand binnenloopt…..”Hij is geslaagd! Ik ben zo blij!! En hij is aangenomen voor zijn vervolgopleiding”. Vader oogt werkelijk 10 kilo lichter.
Deze jongen gaat een mooie toekomst tegemoet. Stiekem een beetje trots dat wij daar onze bescheiden bijdrage aan hebben mogen leveren.
Interesse in huiswerkbegeleiding? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op via info@ikleerlerenzvl.nl