Iets met eerste indruk?

“You never get a second chance to make a first impression”, deze zin blijft in mijn hoofd galmen. De gedachte dat we maar 1 keer een eerste indruk kunnen maken, zit vaak in mijn hoofd als ik iemand voor het eerst ontmoet. Zo ging het ook bij de start van onze huiswerkbegeleiding. Inmiddels zijn we bijna zes weken én 8 leerlingen verder en weet ik dat we een goede eerste indruk gemaakt hebben.

De ouders van de leerlingen ervaren écht dat er iets in hun kind is veranderd en dat heeft direct zijn positieve weerslag op de sfeer thuis. En onze leerlingen komen elke dag samen lachend binnen. Oké! Onze eerste en belangrijkste doelen zijn bereikt! Wie ons een beetje volgt op social media weet dat we hier hard voor gewerkt hebben. Weken hebben we geschilderd, gesjouwd, gezweet en vooral veel gelachen. Ik ben ervan overtuigd dat we, met de mooie inrichting en de functionele werkmaterialen aan de randvoorwaarden voor een mooie, rustige en fijne huiswerkplek absoluut hebben voldaan maar uiteindelijk moeten de kinderen zich er fijn voelen. We willen ze een plek bieden waar ze gezien en gehoord worden en waar ze gestimuleerd worden het beste uit zichzelf te halen. En of dit nou door onze begeleiding of door de mede-leerlingen (leeftijdgenoten) wordt gerealiseerd is dan van ondergeschikt belang. Ik denk eigenlijk dat de combinatie van beide de formule is voor de positieve sfeer die er bij ons heerst.

Er is een duidelijke structuur, een duidelijk kader, waarbinnen elk individu op zijn eigen wijze zijn/haar schoolwerk kan doen. Hoe leuk is het dat ze dan vanzelf open gaan staan voor nieuwe manieren van leren! Ze gaan de experimenten aan en ervaren dat er meerdere manieren zijn om de lesstof (sneller) te leren. En als ik een leerling aan het einde van de dag vraag wat hij vanavond gaat doen nu hij zijn maak- en leerwerk af heeft en het antwoord luidt: “Eerst ga ik trainen, daarna lekker lang douchen en ik denk dat ik dan lekker op de bank ga liggen!” dan ga ik met een tevreden gevoel naar huis :-).

Morgen mag ik weer deelnemen aan de training ‘systemisch werken in de groep’. Een training waarin de groepsdynamiek tegen het licht wordt gehouden. Hoe komt het dat er strubbelingen zijn in een klas, een sportteam of een gezin en vooral hoe kan je deze disbalans weer herstellen? Voor mij een mooie gelegenheid om de bijzondere groepsdynamiek van onze leerlingen eens tegen het licht te houden. Hoe komt het dat er bij ons, eigenlijk vanaf dag 1 een positieve sfeer heerst? Is het echt die eerste indruk of spelen er meer dingen mee die de balans in de groep goed houden? Ben benieuwd!

Heeft u ook interesse in huiswerkbegeleiding voor uw zoon/dochter of in de ‘leren leren’ training? Neem vrijblijvend contact met ons op via info@ikleerlerenzvl.nl of bel: 06-13143842 of 06-51930667.

Leave a Comment