Het perfecte plaatje

Het perfecte plaatje, dat krijgen we allemaal iedere dag weer voorgeschoteld. Het leven moet leuk zijn, verre reizen, de leukste baan, een gezellige vriendenkring en in deze tijd van het jaar een (liefst symmetrische) kerstboom die er perfect uitziet. 

Wat doet dat ideaalbeeld met ons. En wat doet het met onze kinderen. In de media valt regelmatig te lezen dat uit onderzoeken naar voren komt dat onze jongeren mentale druk ervaren (in de afgelopen 20 jaar steeg dit percentage van 16% naar 45%). 

Wat wij in onze training merken is dat het aantal jongeren dat druk ervaart om te ‘moeten’ presteren op schoolgebied toeneemt. Leerlingen staan onder druk om hoge cijfers te halen, waarmee ze op een zo hoog mogelijke vervolgopleiding kunnen komen. Deze druk kan voortkomen uit de maatschappij, (altijd heel goed bedoelde) verwachtingen van docenten of ouders, of ze leggen de lat zelf zo hoog. Goede cijfers, tevreden docenten en blije ouders. Ze willen allemaal graag voldoen aan dit perfecte plaatje. Afstromen of blijven zitten passen hier niet in. En dat begint al bij de basisschool. Want veel ouders willen het liefst dat hun kind minimaal naar de havo gaat. 

En soms lukt het kinderen niet om aan die verwachtingen te voldoen. En als dat lang voortduurt kan dat vergaande gevolgen hebben. We zien deze gevolgen terugkomen in hun gedrag. Ze vertonen overdreven perfectionisme, faalangst, stress, slapeloosheid en ervaren depressieve gevoelens. En gechargeerd gezegd uit zich dat bij meisjes in het zich terugtrekken en bij jongens in vervelend gedrag en blowen.

Wij vinden het heel belangrijk om achter dit (ongewenste) gedrag van jongeren te kijken. Dit doen we door ze te helpen omgaan met de door hen ervaren druk en ze hierbij te steunen. We zijn oprecht geïnteresseerd in hoe het met ze gaat en luisteren zonder oordeel. Met name dit laatste is voor ouders best lastig door de emoties die om de hoek komen als je ziet dat je kind niet lekker in zijn vel zit. 

Ondanks dat we erop mogen vertrouwen dat het goedkomt met onze jongeren en een wat mindere dag er ook gewoon mag zijn, ervaren wij dat hulp van buitenaf net dat extra steuntje in de rug kan betekenen. Met onze persoonlijke begeleiding geven we ze inzichten in hun gedrag, (gebrek aan) motivatie, gedachten, sociale omgang, etc. waardoor ze met een beter gevoel het schoolwerk weer oppakken.

Anne-Marie

Leave a Comment