“Heyyy, ik ben vandaag het 6e uit dus ik dacht ik ga weer eens bij jullie langs. Hoe gaat het met jullie? Geen huiswerkbegeleiding meer vanwege corona, ik snap het maar vind het wel heel jammer. Ik pak even wat te drinken in de keuken, oké?”
Zulke onverwachte bezoekjes van oud-huiswerkbegeleidingskinderen (mooi scrabblewoord overigens!) zijn voor ons de bevestiging dat we een mooie bijdrage leveren aan het schoolleven van ‘onze’ leerlingen (én hun ouders).
1 ½ jaar geleden zat hij, overigens in dezelfde trui die hij vandaag aan heeft, tegenover ons met naast hem zijn moeder. Hij voelde zich grieperig en zijn moeder was het lakse gedrag van haar zoon meer dan beu!
Het was een intake zoals we vaker hebben: een betrokken moeder die bang is dat haar kind blijft zitten en een puber die ervan overtuigd is dat ‘het’ wel goedkomt. Opvallend aan dit gesprek was de mooie band die er tussen moeder en zoon was. Deze band kon moeder echter niet overtuigen van het feit dat ‘het’ zonder hulp wel goed zou komen.
Als ouder willen we gewoon dat onze kinderen het beste uit zichzelf halen, dat ze op het schoolniveau zitten waar ze thuishoren. Vaak is dit niveau hoger dan wat het kind denkt te kunnen. Maar bij deze jongen was het anders. Hij heeft 1 ½ jaar bij ons de huiswerkbegeleiding gevolgd. We zagen hem graag komen omdat het zo’n enthousiaste en positieve jongen is. Dit werkte aanstekelijk op de andere leerlingen. Hij kwam graag bij ons, maakte samen met ons zijn planning en vulde zijn uren met huiswerk maken. Zijn drijfveer om naar ons te komen was dat hij aan het einde van de dag wist dat hij zijn huiswerk (grotendeels) af zou hebben en dat gaf hem een goed gevoel.
Door corona kwam er ook voor hem een abrupt einde aan de huiswerkbegeleiding. Hij is overgegaan naar de volgende klas en is, volgens zijn moeder, hartstikke serieus begonnen aan het nieuwe schooljaar.
Hoe heeft hij zijn ‘motivatieknop’ voor school omgezet? “Toen mijn moeder zei dat ik het VWO-niveau niet aan zou kunnen. Ik wil haar bewijzen dat ik VWO wél kan halen!”, aldus zijn antwoord.
We kennen ook een meisje van wie haar moeder vanaf de 2e klas aangaf dat Havo voor haar te hoog gegrepen is. Deze overtuiging van haar moeder is ze helaas zelf gaan geloven en ze stroomde af naar Mavo.
Het blijft interessant én onvoorspelbaar wanneer en door wat leerlingen de ‘motivatieknop’ omzetten. Maar dat alleen zíj hem om kunnen zetten is voor ons, na vijf jaar met pubers werken, wel duidelijk geworden. En tot die tijd kunnen wij ze met onze trainingen helpen deze motivatieknop te vinden.
Want dat ieder kind gemotiveerd is om goede cijfers te halen en over te gaan is voor ons een feit! Dat bij sommige kinderen de motivatie heel goed verstopt zit hebben we inmiddels ook ervaren. Om deze zoektocht gemakkelijker te maken geven we de workshop ‘Motivatie verhogen’. Tijdens deze korte training krijgen ze inzicht in ‘het fenomeen motivatie’, ze gaan ontdekken waar hun motivatie zit en hoe ze deze ook voor schoolwerk kunnen inzetten en/of verhogen. Een leuke, waardevolle en actieve training vol zelfinzichten!
Wil je jouw puber direct aanmelden voor de workshop ‘Motivatie verhogen’? Reageer via onderstaande button.
Ben je benieuwd wat wij nog meer voor jou en/of je puber kunnen betekenen? Kom dan langs voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. We ontvangen je (jullie) graag op onze trainingslocatie.