De vier stappen van leren

Leren, wat is dat nou eigenlijk? Als ik de Dikke van Dale erop nasla (beter gezegd het google op internet), krijg ik meerdere betekenissen.

le•ren (leerde, heeft geleerd)

  1. onderwijs geven; = onderwijzen
  2. vaardigheid in iets krijgen
  3. in het geheugen opnemen
  4. zich kennis of vaardigheid proberen eigen te maken.

De 1e betekenis, dat doen de docenten die iedere dag weer klaar staan om onze kinderen te onderwijzen en nieuwe kennis en vaardigheden aan te leren. Kennis en vaardigheden die ze zich eigen moeten maken om een goed resultaat te behalen op een toets. Kennis en vaardigheden opdoen beperkt zich echter niet tot school. Al vanaf hun geboorte leren ze nieuwe dingen, iedere dag weer. Ze leren dus overal en altijd. Ze leren sociale vaardigheden, dank je wel zeggen tegen de slager als ze een plakje worst krijgen, nieuwe trucjes bij de voetbal en hun hand uitsteken op de fiets zodat medeweggebruikers weten welke kant ze uitgaan (helaas blijkt die vaardigheid tijdens de puberjaren bij sommigen weer vergeten…..) Wat goed is om te weten is dat voor alles wat ze leren (op school en daarbuiten) ze vier stappen doorlopen. We noemen dit het 4-staps leerproces.

De vier stappen op een rijtje:

Stap 1: je bent onbewust onbekwaam

Stap 2: je bent bewust onbekwaam

Stap 3: je bent bewust bekwaam

Stap 4: je bent onbewust bekwaam

Leren omgaan met teleurstelling

De eerste en vierde stap zijn heel comfortabel. In de eerste stap hebben ze er geen idee van dat ze iets niet kunnen en in de vierde stap gaat een bepaalde vaardigheid ze als vanzelf af. Denk maar eens aan fietsen. Dat doen ze ‘gewoon’! Nou, zo gewoon is dat dus niet.

Stap 2 en 3 zijn wat minder prettig. Ze zijn zich er van bewust dat ze iets nog niet kunnen. En dat ze datgene wel willen of (in het geval van school) moeten kunnen. Dan begint het vallen, opstaan, balen, omgaan met teleurstelling, doorgaan, nog meer balen, zichzelf motiveren, merken dat het iets beter lukt, oefenen en nog meer oefenen. Deze fases vreten energie en vragen veel doorzettingsvermogen. Tot het moment komt dat ze het als ‘vanzelf’ kunnen. En het kan even duren, maar dat moment komt echt! Als ze tenminste doorzetten. Stap 2 en 3 zijn de stappen waarin ze aan het leren zijn.

OPGEVEN = STOPPEN MET LEREN

Het gevaar dat zich echter voordoet als ze iets nog niet kunnen, is dat ze het bijltje erbij neer gooien. En het opgeven, dus feitelijk stoppen met het leren. Want als ze iets niet kunnen, kan het zomaar gebeuren dat allerlei niet helpende gedachten zich vastzetten in hun hoofd. ‘Ik kan het niet’, ‘het gaat me nooit lukken’, ‘ik snap er niks van’, ‘ik ben dom’, en ga zo maar door. En hoe zonde is dat. Eigenlijk verwachten ze van zichzelf dat ze alles in één keer goed doen. En liefst ook nog perfect. Hoeveel rust kan het geven als ze weten dat iets nieuws leren altijd samen gaat met oefenen, inspanning leveren, het fout doen en opnieuw beginnen. Want juist van wat ze fout doen, leren ze het meeste. Oftewel: mislukking bestaat niet, alleen feedback.

Deze boodschap geven we ook mee tijdens onze trainingen en huiswerkbegeleiding.Want is het wel waar dat ze in een bepaald vak gewoon niet goed zijn en het nooit zullen leren. Weten ze 100% zeker dat dat klopt? Als ze iets nog niet kunnen, kunnen ze zich de volgende vragen stellen. Kan ik hulp vragen? Helpt het om het nog een keer goed door te lezen? Moet ik er extra tijd in steken? Het kan namelijk zo zijn dat ze nog niet de juiste manier (leerstrategie) hebben gevonden om iets te leren, waardoor het nog niet lukt.

Kan jouw kind wel wat hulp gebruiken om wat meer zelfvertrouwen te krijgen of kennis te maken met andere manieren van leren? Neem vrijblijvend contact met ons op via info@ikleerlerenzvl.nl of bel: 06-13143842 of 06-51930667.

Leave a Comment